Czym jest system PIM i jak go wdrożyć w e-commerce? | Besite
Powrót

Czym jest system PIM i jak go wdrożyć w e-commerce?

PIM to skrót od Product Information Management. Jest to proces przetwarzania wszystkich informacji produktowych jak opisy, parametry, zdjęcia czy kody produktowe. Dzięki PIM, organizacje mogą osiągnąć wysoki poziom uporządkowania w czasie rzeczywistym bazę informacji, spójność danych i spójność komunikacji o produktach we wszystkich kanałach sprzedażowych i marketingowych jak strona www, sklep internetowy, blogi produktowe, katalogi, ulotki czy oferty handlowe.

czym jest PIM

Do czego służy system PIM?

Jeśli działasz w przestrzeni eCommerce, prawdopodobnie znasz trudności związane z utrzymywaniem stale rosnącej listy jednostek magazynowych (SKU). Wraz z rozwojem Twojej firmy rośnie też lista cen, etykiet i opisów produktów.

Ilość danych produktowych szybko wzrasta i z czasem zarzadzanie nimi w różnych kanałach staje się prawdziwym problemem. Na przykład, gdy marka poszukuje nowych kanałów zaangażowania lub docelowej grupy demograficznej, często musi dostosować komunikaty i ceny nowych produktów. 

Ręczne porządkowanie informacji o produkcie to żmudny i kosztowny proces. Bez spójnego systemu do koordynowania wymiany danych między zespołami sprzedaży, marketingu i obsługi klienta, tempo zmian informacji o produkcie może być trudne. Stoisz również przed realnym ryzykiem udostępnienia konsumentom nieprawidłowych lub nieaktualnych informacji.

Wiele marek eCommerce korzysta obecnie z narzędzi związanych z zarządzaniem informacją produktową (product information management), dla osiągnięcia spójnego doświadczenia zakupowego klientów i ułatwić życie poszczególnym pracownikom w sklepie internetowym. W tym przewodniku dowiesz się, jakie są te narzędzia i jakie korzyści mogą przynieść w sklepach internetowych.

Definicja PIM product information management

Systemy zarządzania informacjami o produktach (system PIM) pozwalają użytkownikom przechowywać, wzbogacać, zarządzać i aktualizować każdy aspekt danych produktu, które finalnie prezentowane są w różnych kanałach (uwzględniając aplikacje mobilne) oraz dla różnych wersji językowych. Narzędzia systemu PIM centralizują dane produktowe, usprawniając proces aktualizacji i zarządzania dokładnymi informacjami w wielu kanałach sprzedaży i marketingu.

Narzędzia systemu PIM integrują się z większością platform handlu elektronicznego, systemami zarządzania relacjami z klientami (CRM) i oprogramowaniem do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP), zapewniając dostęp do aktualnych informacji o produktach w całej organizacji. Systemy PIM są szczególnie cenne dla firm eCommerce, których katalog produktów, strategia sprzedaży i komunikaty marketingowe ulegają ciągłym zmianom.

Systemy PIM są czasami mylone z innym oprogramowaniem związanym z produktem, takim jak narzędzia do zarządzania danymi podstawowymi (MDM), rozwiązania do zarządzania doświadczeniem produktu (PXM), platformy do zarządzania danymi produktu (PDM) i systemy zarządzania treścią (CMS):

MDM a PIM

Systemy MDM zawierają bardziej uniwersalne niż narzędzia systemu PIM zbiory danych, takie jak informacje o pracownikach, księgowości, łańcuchu dostaw i inne informacje o firmie.

PXM & PDM vs. PIM

PXM koncentruje się na rozwijaniu i iteracji angażujących doświadczeń klientów, podczas gdy PDM jest narzędziem komunikacji wewnętrznej używanym przez inżynierów i projektantów produktów.

CMS vs. PIM

Systemy PIM to duże, relacyjne bazy danych, które przechowują informacje specyficzne dla produktu. Oprogramowanie CMS zwykle ma mniejszą ilość pól do edycji i przechowuje dane o nieco mniej technicznej strukturze.

Jakimi typami informacji produktowych możemy zarządzać dzięki PIM?

Istnieje wiele danych, które obsługują pojedynczy produkt w całym jego cyklu życia. Dobre oprogramowanie do informacji o produkcie jest w stanie poradzić sobie z przychodzącymi, wychodzącymi i międzywydziałowymi treściami dotyczącymi produktów, takimi jak:

produkty

Niezbędne dane produktu

SKU, UPC, nazwy, tytuły, opisy itp.

taksonomia

Taksonomia i relacje

Kategorie, etykiety, odmiany.

Specyfikacja techniczna

Specyfikacja techniczna

Wymiary, materiały, składniki, gwarancje.

Informacje cyfrowe

Zasoby cyfrowe

Obrazy, filmy, dokumenty.

Specyfikacja marketingowa

Dane marketingowe

Słowa kluczowe, persony, elementy SEO.

Informacje o sprzedaży

Informacje o sprzedaży

Ceny, referencje, opinie klientów.

Specyfikacja projektu

Specyfikacje projektowe

Arkusze stylów, notatki projektantów, instrukcje montażu.

Informacje specyficzne dla kanału

Informacje specyficzne dla kanału

Kategorie Google, tytuły Amazon, opisy na telefony komórkowe.

Lokalizacja

Zlokalizowane informacje

Kopia wielojęzyczna, tłumaczenia.

Dane dostawcy i producenta

Arkusze kalkulacyjne, certyfikaty.

Jakimi informacjami zarządza system PIM

Silna architektura informacji jest niezbędna do zarządzania obszernym katalogiem danych produktów i jednostek SKU. Rozwiązanie PIM pozwala okiełznać sieć danych i zarządzać nią w uporządkowany sposób.

Typy obsługiwanych danych

Informacje podstawowe

Być może najbardziej oczywistą informacją gromadzoną przez systemy PIM są informacje bezpośrednio związane z samymi produktami. Dane te mogą obejmować uniwersalne kody produktów (UPC), kody SKU i numery artykułów, a także nazwy produktów, tytuły i różne informacje, takie jak sugerowane użycie.

Cyfrowy wygląd produktu

Większość konsumentów nie kupi fizycznego produktu bez uprzedniego obejrzenia jego zdjęcia lub nagrania wideo. Oprogramowanie PIM może przechowywać cyfrowe obrazy, filmy, gify i wszelkie inne zasoby, które informują o wyglądzie lub sposobie użytkowania produktów.

Informacje techniczne

Pomyśl o ostatnich zakupach odzieży czy elektroniki. Przed dodaniem produktu do koszyka, kluczowe jest sprawdzenie rozmiaru koszulki czy rozmiaru przekątnej ekranu telewizora. Wszystkie te cechy mogą być przechowywane w systemie PIM, podobnie jak bardziej złożone informacje, takie jak dane logistyczne, sposób wykorzystania czy numery katalogowe powiązanych produktów.

Informacje marketingowe

Dane techniczne mogą obejmować persony klientów, słowa kluczowe i inne informacje związane z SEO, takie jak kategorie Google, opisy przyjazne dla urządzeń mobilnych i tytuły Amazon. Te dane często wymagają aktualizacji z czasem, co jest znacznie prostsze w przypadku PIM product information management.

Informacje o sprzedaży

Ceny produktów to jedyna rzecz, do której każdy sprzedawca powinien mieć błyskawiczny dostęp. Systemy PIM przechowują informacje o cenach, recenzje klientów i referencje, które można wykorzystać podczas procesu sprzedaży lub promować na stronie internetowej firmy.

Informacje geograficzne

Firmy działają lokalnie, regionalnie i globalnie. W rezultacie produkty prezentowane są w wielu językach, a za każdy z nich odpowiada inna osoba. Systemy PIM pozwalają na organizację danych regionalnych takich jak tłumaczenia czy ceny w wielu walutach. Odbywa się to w bezpieczny sposób, gdyż dzięki PIM możemy przydzielać ograniczone dostępy dla wybranych osób wyłącznie do sekcji które są im w danym momencie potrzebne.

Taksonomie i warianty

Zróżnicowany asortyment często tworzy odpowiednie hierarchie, grupy a także warianty. Dzięki systemom PIM zarządzanie wszystkimi relacjami pomiędzy produktami staje się proste i intuicyjne.

Informacje projektowe

Aby komunikaty marketingowe w firmie były spójne, w PIM możemy zawierać ogólne informacje i briefy, a także wytyczne dotyczące pojedynczych projektów, w których dany produkt będzie prezentowany (np. sukienki X prezentujemy zawsze na żółtym tle).

Informacje emocjonalne

Spersonalizowane doświadczenie powinno wytworzyć więź emocjonalną z klientem. Rozwiązania PIM mogą przechowywać treści, które współgrają z określonymi osobowościami klientów, w tym zdjęcia, opisy produktów i inne ukierunkowane zasoby, które wzmacniają emocjonalne więzi z kupującymi. Np. ten sam monitor możemy opisać inaczej w zależności czy chcemy sprzedać go graczom czy do użytku biurowego.

System PIM – jakie narzędzie wybrać?

Istnieje wiele rodzajów oprogramowania bazodanowego PIM dla firm gotowych na cyfrową transformację. Są to narzędzia, które umożliwiają konsolidację i zarządzanie całym katalogiem produktów oraz bazą informacji w jednym miejscu. Mogą to być hostowane rozwiązania chmurowe, tworzone na zamówienie, a nawet konfigurowane lokalnie na komputerze.

Wśród najbardziej popularnych narzędzi wyróżnić można:

Akeneo

Cechujące się dużą przejrzystością i prostotą w użytkowaniu. Posiada sporą ilość integracji i modułów, które pozwalają na łatwą rozbudowę narzędzi w zależności od potrzeb. Akeneo jest zdecydowanie prostszym narzędziem niż Pimcore, ale jest też znacznie bardziej przyjazne dla użytkownika. System posiada dużo integracji i można go spotkać w wielu sklepach internetowych.

Pimcore

Posiada ogromną ilość funkcji. Jest platformą open source i pozwala na niema dowolną rozbudowę przez programistów. Jak to jednak bywa w przypadku tak dużych systemów, jest on też dużo bardziej skomplikowany we wdrożeniu i bez odpowiedniego przygotowania będzie mniej intuicyjny niż pozostałe narzędzia.

Salsify

To chmurowe rozwiązanie PIM dostępne w abonamencie. Plusem rozwiązania jest intuicyjny interface i możliwość dodania niemal dowolnej ilości użytkowników. Za minus możemy tutaj uznać wysokie ceny abonamentu rzędu kilkudziesięciu tysięcy dolarów rocznie.

Co można zrobić z narzędziem PIM?

  • Centralizuj i oczyszczaj rozproszone dane techniczne
  • Zadbaj o różnorodność opisów i specyfikacje produktów
  • Śledź postępy i ukończenie opisu produktu
  • Połącz obrazy, dokumenty i multimedia z produktami
  • Kategoryzuj produkty i pliki
  • Kontroluj efektywne zarządzanie danymi
  • Zarządzaj relacjami między produktami
  • Twórz i publikuj karty produktów
  • Twórz niestandardowe pliki danych o produktach
  • Formatuj dane produktów na potrzeby dystrybucji wielokanałowej
  • Zautomatyzuj tworzenie i utrzymanie portfolio marki
  • Znajdź wszystko w jednej centralnej bazie danych jednego systemu

Jakie są zalety korzystania z PIM?

System PIM jest świetny dla firm, które muszą żonglować dużą ilością danych i sprzedawać za pośrednictwem wielu kanałów sprzedażowych. Korzyści są ogromne, zwłaszcza jeśli chodzi o produktywność w przypadku sprzedawców detalicznych, mających problemy z zarządzaniem danymi. Wdrożenie systemu PIM może zaoszczędzić czas Tobie i Twojemu zespołowi, poprawić jakość danych i pomóc Ci przejąć kontrolę nad Twoimi produktami. Poznach ich podstawowe funkcje, jeśli chcesz zwiększyć wzrost sprzedaży w Twojej firmie!

  • Zmniejsz liczbę błędów, opierając się na jednym źródle prawdy
  • Uwolnij się przed manualnym wprowadzaniem danych czy ich aktualizacji
  • Wejdź na rynek szybciej niż konkurenci
  • Zmniejsz koszty ogólne i zmarnowane zasoby
  • Wyeliminuj wąskie gardła
  • Twórz bogate, spójne treści, które są zoptymalizowane pod kątem wszystkich kanałów sprzedaży
  • Sprzedawaj więcej dzięki lepszej treści i dostępnym danym
  • Rozszerz produktów sklepu internetowego w sposób zrównoważony
  • Szybko importuj i sortuj dane dostawców
  • Zwiększ satysfakcję i lojalność klientów

Kto skorzysta na wdrożeniu systemów PIM?

Zespoły sprzedaży, które potrzebują aktualnych, dokładnych danych o produktach, będąc często w ruchu.

Menedżerowie e-commerce, którzy muszą stale aktualizować treści, poprawiać customer experience i zwiększać współczynniki konwersji.

Zespoły marketingowe, które muszą żonglować dużą ilością treści, aby tworzyć i modyfikować kampanie w wielu kanałach.

Twoi klienci , którzy mogą kupować bez obaw, wiedząc, że mogą polegać na wysokiej jakości informacjach o produktach Twojej marki.

Czy system PIM jest potrzebny w Twojej firmie?

Firmy każdej wielkości mogą korzystać z tego typu oprogramowania do zarządzania treścią produktów. Łatwa kontrola jakości danych staje się jednak niezbędnym narzędziem, gdy Twoja firma:

  • Zarządza złożonymi treściami i relacjami dotyczącymi produktów
  • Posiada w swojej ofercie dużą liczbę jednostek SKU
  • Sprzedaje produkty wieloma kanałami
  • Zbiera dane od wielu dostawców czy między partnerami biznesowymi
  • Potrzebuje dokładnych informacji o produktach dostępnych dla wielu zespołów
  • Zbyt wiele procesów realizowanych jest w sposób manualny
  • Rozszerza lub zmienia ofertę produktów kilka razy w roku
Poprzedni Poprzedni
Oceń artykuł
Średnia: 4.6 - 17 ocen
Następny Następny

Kontakt

Chcesz porozmawiać?

Ekstra, napisz lub zadzwoń do nas!
Zadzwoń Telefon 602 622 261 lub napisz

    Podaj prawidłowy adres email

    Wypełnij wiadomość do nas

    Akceptuję regulamin i warunki korzystania z serwisu. Szczegóły dostępne tutaj.

    Chcesz nas odwiedzić?

    Czekamy z pyszną kawą na Gersona 28 ;)

    Chcesz jak najszybciej działać?

    Jesteśmy gotowi, wypełnij brief abyśmy wiedzieli jak Ci pomóc

    Wypełnij brief #Facebook